کنفرانس علما و مداحان برای حمایت از حقوق شیعیان، عزاداری سید الشهداء امام حسین (ع) در اسلام آباد برگزار شد و با اعلامیه ای مشترکی به پایان رسید.

کنفرانس علما و مداحان برای حمایت از حقوق شیعیان، عزاداری سید الشهداء امام حسین (ع) در اسلام آباد برگزار شد و با اعلامیه ای مشترکی به پایان رسید. بر اساس این گزارش، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱، در پایتخت پاکستان، اسلام آباد، کنفرانس علما و مداحان برای حمایت از حقوق شیعیان و عزاداری امام حسین (ع) برگزار گردید و علمای برجسته، مبلغان و مداحان از سراسر کشور و سران و مقامات همه احزاب و سازمان های دینی و ملی شیعه در آن حضور داشتند.

علمای برجسته در این کنفرانس برای وحدت بین مومنین و وحدت اسلامی تاکید، مسائل و مشکلات شیعیان را در خصوص برگزاری مراسم عزاداری و سایر مسائل بررسی کردند. در پایان این کنفرانس اطلاعیه مشترکی ارائه گردید و گفته شد:

این کنفرانس درخشان، ضمن تعهد به حفاظت از مرزهای جغرافیایی و ایدئولوژیکی پاکستان، سیاست های ضد شیعی که توسط دولت وقت و نهادهای ملی دنبال می شود را به شدت محکوم می کند و می خواهد روشن کند که:

۱-    عزاداری مایه حیات ماست و همه موانع و توطئه ها در راه عزاداری برای ما غیر قابل قبول است و ما این موانع و توطئه ها را به شدت محکوم می کنیم.

۲-    باید بلافاصله اقدامات شدیدی علیه افراد و موسساتی که مرتکب تکفیر شده و به اهل بیت (ع) توهین کرده اند، انجام شود و کسانی که علیه کشور اقدام به ایجاد نفرت می کنند باید مجازات شوند. همچنین مشارکت آن ها در برنامه های دولتی و غیردولتی باید ممنوع شود.

۳-    سایر اقدامات و پرونده های دروغین علیه عزاداران، از جمله  اعمال طرح چهارم، باید فوراً بر اساس سیاست غیر جانبدارانه در کشور لغو شود.

۴-    ثبت شکایات (FIR) دروغین علیه صدها شیعه در ماه محرم اخیر در سراسر کشور بدترین نمونه ظلم علیه  شیعیان است که اوج ظلم و ستم است. بنابراین، ما تقاضا داریم که این شکایات بطور فوری لغو گردد.

۵-    ممنوعیت عبادت و مناسک مذهبی در داخل اماکن، نقض قانون اساسی پاکستان و حقوق اولیه شهروندی است که برای مکتب شیعه غیر قابل تحمل است. بنابراین این کنفرانس بزرگ سراسری از مسئولان دولت پاکستان می خواهد از این اقدامات غیرقانونی و خلاف قانون اساسی خودداری کنند.

۶-    اگر چه ما برنامه درسی یکنواخت ملی (SNC) را گامی مثبت و ضروری می دانیم، اما اجازه نمی دهیم آموزش فرقه خاصی تحت پوشش آن اعمال شود. در این رابطه، این تجمع سراسری مکتب شیعه از نمایندگان دولت پاکستان خواستار شده است:

·        هیچ تلاشی برای گنجاندن مطالب بحث برانگیز در برنامه درسی اسلامی انجام نشود.

·        هنگام تدوین برنامه درسی یکنواخت، تمام مراحل آن باید با اجماع همه مکاتب فکری اسلامی پیش برود.

·        حذف "صلی ا..علیه و آله و سلم" و همچنین"علیه السلام" از برنامه درسی پس از نام های پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت اطهار (ع) و خانواده پیامبر اکرم (ص) مظهر توهین به آن شخصیت ها است. بنابراین، همه کتاب های درسی باید در این زمینه تصحیح شود.

·        ما حذف "درود ابراهیمی" از برنامه درسی یکنواخت که نزد همه مکاتب فکری اسلامی مورد اجماع است، را به شدت محکوم می کنیم و تقاضا داریم هر جا نام مبارک پیامبر اکرم (ص) ظاهر شود، باید درود به طور کامل نوشته شود.

·        این کنفرانس بزرگ سراسری امروز محدودیت های غیرموجه اعمال شده بر روحانیون شیعه، مبلغان و مداحان و ثبت شکایات علیه آن ها را به شدت محکوم می کند، خواستار لغو ممنوعیت علیه آن ها و لغو شکایات پرونده ثبت شده است.

·        ما خواستار این هستیم که اقدامات سختگیرانه ای علیه عناصر شیطانی که به بهانه اهانت به صحابه شکایات دورغین ثبت می کنند، باید طبق همین قانون پرونده ای علیه آن ها ثبت شود.

·        ما روش فعلی برای زائران پاکستانی که توسط دولت پاکستان تدوین شده است را رد می کنیم و می خواهیم که سیاست اعزام زائران با توجه به پیشنهادات و نظرات علمای شیعه دوباره طراحی و تدوین شود.

·        ما همچنین برنامه اربعین صادر شده تحت مرکز عملیات و فرماندهی ملی (NCOC) را به شدت رد و محکوم  می کنیم.

·        ما تقاضا داریم تا دسته های عزاداری در چهلم نوه پیامبر اکرم امام حسین (ع)، در امنیت کامل و در تمام سطوح در سراسر کشور به گونه ای تأمین شود که آزادی عزاداران تحت تأثیر قرار نگیرد.

·        این کنفرانس بزرگ امروز از نهادهای دولتی می خواهد که فوراً "افراد مفقود شده شیعه" را برای محاکمه در دادگاه ها بیآورند و بی گناهان را فوری آزاد کنند، همچنین افرادی که در خارج از کشور مفقود شده اند را به عنوان شهروندان میهن پرست، پاکستان برای آازادی آن ها نیز اقدام فوری انجام پذیرد.

·        این حقیقت را نمی توان انکار کرد که هر شهروند میهن دوست و اسلام دوست پاکستان نوه پیامبر اکرم (ص) حضرت امام حسین (ع) را دوست دارد و محبت شهدای کربلا سرمایه مشترک کل امت اسلامی است. بنابراین، ما اقداماتی مانند ممنوعیت یا ممانعت از مراسم عزاداری امام حسین (ع) در رسانه های الکترونیکی و مکتوب ملی را به شدت محکوم می کنیم و خواستار آن هستیم که مراسم عزاداری به طور کامل در رسانه ها پوشش داده شود تا وحدت امت اسلامی تقویت گردد.

·        این کنفرانس بزرگ علما، مبلغان مداحان و رهبران سازمان های ملی و مذهبی شیعیان از دولت پاکستان می خواهد این موضوع را برای قانونگذاران و مسئولان قوه مقننه روشن کنند که هرگونه وضع قوانین مربوط به مسائل مذهبی توسط قوه مقننه در وطن محبوب، برای ما به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود، مگر اینکه اجماع همه مکاتب فکری اسلامی برای تدوین آن ها اتخاذ شود.

کد خبر 11039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =